Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jarní nutkání k pohybu :-)

23. 04. 2017 14:52:05
Pohyb a zaměstnaná matka.. Co mi pohyb přináší krom kondičky.. Ženský cyklus a trénování.. Mé dřívější a současné pohybové aktivity a co mi daly (např. voltiž, WingChun)

Dnes zas jednou můžu mít dobrý pocit- povedlo se 60 minut aerobního tréninku, což je na matku pečující o dítě a velký starý dům, profesně činnou, poměrně slušné.. Holt toho času na pohybové aktivity není takové moře, jako dřív- ale když je vůle, dá se najít.. Realizuji ho nejčastěji na rotopedu, protože je to pro mne časově i místně nejdostupnější možnost. V teplé části roku je fajn vyjet si na kole, ale to mohu, jen když mám hlídání- nebo se dá jet se synem, ale ten ještě nezvládne delší trasu ujet celou rychlejším tempem, takže to pro mne až takové sportovní vyžití není. A i když jedu sama, tak to není až tak intenzivní trénink- protože když jsem v krajině, tak si ji chci také užít, vnímat krásné scenérie, vůně, zpěv ptáků, vyměnit si spokojený úsměv s lidmi- a ne jen profrčet.. Na rotopedu si upravuji zátěž, tak aby pro mne byla tak akorát.. Také se těším, až opráším brusle- ale poblíž nejsou vhodné trasy pro mne, takže se nejdřív musím někam dopravit, a to je pro mne organizačně náročnější, než prostě sednout doma na rotoped. Kdysi jsem běhávala, měla jsem tehdy blízko domu vhodné terény- ale nyní bych musela běžet notnou část cesty po betonu..

Pohyb mi prostě dělá dobře po všech stránkách- to ví každý, kdo se rád hýbe a potřebuje to ke spokojenému životu. I když nemám tolik času, tak i krátký pohyb mi zlepší náladu, nabudí ve mně energii pro práci, dokáže ve mně vybudit sebevědomí, že dokážu realizovat své vize. Často dostávám při pohybu skvělé nápady. Po svižné pohybové aktivitě působím vitálně a sebevědomě- takže takový pohyb je výborný i před jednáním apod..

Takže nyní zas nemůže manžel rýpat, proč mi doma stojí ten rotoped ;-) (Mám totiž období, kdy opravdu jen stojí- a období, kdy má využití..) Manžel mi byl při dnešním tréninku užitečný, donesl mi dvakrát pití- netušila jsem, že se takto rozjedu.. Řídím se vlastním pocitem, nikdy se enormně nenutím. Během jízdy přicházejí menší krize, které většinou v pohodě a ráda překonám- ale pokud se opravdu necítím, tak prostě dál nejedu. Tělo je moudré, a někdy opravdu potřebuje menší zátěž, nebo třeba i žádnou.. Někdy jedu třeba jen 15 minut, a stačí mi to. Když to jde, snažím se jet v aerobní zóně alespoň něco přes 30 minut, abych spálila i nějaké ty tuky ;-) První krize bývá asi mezi patnáctou až dvacátou minutou, další tak mezi třicátou a čtyřicátou- a pokud je překonám, tak jsem po čtyřicáté minutě úžasně rozjetá, dostávám se do "rauše", cítím se skvěle.. :-) Pomáhá mi, když respektuji své tělo- jedu intenzivněji, když se na to cítím, jindy trochu uberu, když potřebuji; dodržuji pitný režim, a hodně mi pomáhá hudba. Často mne nějaká pěkná písnička znovu nabudí, když už myslím, že budu končit.. V tom velmi obdivuji Zátopka a další, kteří se dokázali a dokáží nabudit k zátěži i bez této mé berličky.. Zatím nemám žádnou namixovanou hudbu, pouštím si do sluchátek rádio- má to výhodu, že si přepínám písničky s rytmem podle momentální potřeby- ale trochu to ubírá v záběru, když někdy musím hledat. Pokud máte nějaké tipy na hudbu a technické vychytávky, tak budu ráda; já jsem teď ráda, když si vůbec najdu čas na pohyb, a nějak se nedostávám k takovéto přípravě..

Velmi mi pomohla koncepce Cyklické ženy (kniha Mirandy Gray)- díky ní jsem pochopila, jak se tělo mění v průběhu hormonálního cyklu, kdy se mi bude dařit v tréninku, a kdy je lepší odpočívat a regenerovat se. Ženské tělo prochází během cyklu čtyřmi fázemi, které já přirovnávám ke čtyřem ročním obdobím. Pro intenzivní trénink a zátěž je nejvhodnější jarní fáze (doba po menstruaci); a samozřejmě také jarní období roku, kdy přirozeně máme potřebu se hýbat, a shazovat zimní tuky. ;-) Začínat je dobré postupně, s tím, jak se po zimě či po menstruaci postupně zvyšuje naše energie a vitalita. Léto (a také období ovulace) vnímám jako vhodné období pro protahující, balanční, harmonizující cvičení; pohodové večerní projížďky na kole, plavání.. :-) A na podzim (a v premenstruační době) nám opět pomůže trochu intenzivnější aktivita, abychom se cítily fyzicky a psychicky dobře. V podzimní fázi je ale třeba řídit se momentální vitalitou, která je v tomto období proměnlivá- a přizpůsobovat pohyb aktuálnímu stavu. V zimě a v období menstruace je lépe hodně odpočívat a regenerovat se.. Díky těmto vědomostem jsem po letech konečně pochopila, proč mi někdy šly velké výkony prakticky samy od sebe- a jindy jsem se necítila dobře. Proč mi někdy pohyb svědčil, a jindy mne spíše vysiloval- a jak mi respektování svého těla může dopomoci k lepším výkonům, lepšímu sebevědomí a hlavně lepšímu zdraví..

Pohyb jsem měla ráda už od dětství. Bydlela jsem na okraji menšího města. Po škole jsem stále lítala venku- kolem byly louky; a také stromy, po kterých jsme lezli. Na konci ulice byl kopeček, kde jsme v zimě s boby trávili čas až do tmy.. Čtvrthodinu od nás štěrkovna s báječným koupáním v létě a senzačním bruslením s obrovským množstvím prostoru v zimě. (Když jsem se pak dostala na klasický zimní stadion, tak mne to popojíždění v davu vůbec nebralo ;-) Úžasné projížďky na kole od jara do podzimu.. Pohyb jsem prostě zbožňovala, ale rodiče mne k nějakému cílenému sportovnímu vyžití moc nevedli. Ale možná bohudík, dnes jako fyzioterapeut považuji profesionální sport za velmi náročný a přetěžující tělo. Lehké všestranné sportování je pro zdraví mnohem lepší, a k tomu chci vést i svého syna.

Takže jsem se (kromě dobrých výkonů v tělocviku a reprezentaci střední školy na sportovních hrách) ke sportovnímu zaměření dostala až v 16 letech, kdy jsem začala s voltiží- gymnastikou na cválajícím koni. Bylo to pro mne úžasné spojení: koně jsem zbožňovala odmala, a pohyb také. Strávila jsem u toho skvělé 3 roky, naučila se stát na cválajícím koni, dělat na něm stojky a různé další prvky, dokonce ve stoji na sobě nést menší dítě. Účastnili jsme se různých závodů v našem regionu- ale začala jsem dost pozdě pro soutěžní dráhu, chyběla mi gymnastická průprava i zázemí zavedeného klubu. Proráželi jsme jako parta nadšenců- a i přes mnohdy nelehké podmínky jsme leccos dokázali. Nyní je po letech klub v Albertovci na vysoké úrovni, jejich voltižní skupina je v republikové špičce.. Voltiž je nádherný sport, který spojuje lásku ke koním, gymnastické prvky, perfektní kondičku (z tehdejšího tréninkového drilu jsem čerpala ještě léta, pomohl mi zvládnout fyzické testy při přijímačkách na fyzioterapii, po letech jsem pak fyzicky v pohodě zvládala tréninky s muži v přípravné fázi bojového umění); se spoluprací ve skupině, s citem pro hudbu a show. Myslím, že přiměřený a pestrý pohyb v dětství a mládí je velmi důležitý pro pozdější zdraví a kondici, i pro celkovou úspěšnost- učí soustředěné přípravě a cílenému směřování a tvrdé práci na cestě za svým cílem. Je známý vliv pohybu na rozvoj myšlení- škoda, že ve škole i jinde to není až tak využíváno.. Z mého současného náhledu fyzioterapeuta je pro mne voltiž sportem, který vyžaduje určité fyzické dispozice a kvalitní přípravu. Stejně jako v gymnastice se tam často vyskytují prvky, u kterých je nadměrně a nepřiměřeně zvyšována hybnost kloubů a rozvolňovány vazy a svaly, což jako fyzioterapeut příliš nedoporučuji. Je to jako u všech sportů- rekreační využití s mírou působí zdravě, soutěžní přetěžování může způsobit problém buď hned, nebo po letech- zvláště u jedinců, kteří na daný sport nemají fyzické parametry. Ještě si neodpustím malou ukázku voltiže, která je divácky atraktivním estetickým sportem s prvky show: https://www.youtube.com/watch?v=7PUMAApeA3g. První je povinná sestava, následuje volná. Jak je vidět, tak cvičenci musí mít perfektní fyzičku i rovnováhu, gymnastické schopnosti, cit pro hudbu a choreografii.. Krom mužské a ženské kategorie je i kategorie skupin, kdy se na koni střídá více cvičenců při atraktivní choreografii, plné nápaditých cviků jako např. různé "zdvihačky". Ukázka ze světových jezdeckých her 2014 ve Francii- je vidět úžasná voltižní fandovská atmosféra; tyto závody vynikly nádherným nasvětlením a unikátními záběry kamery- na konci je také krásná zpomalená sekce.. https://www.youtube.com/watch?v=Xqi5u6-cfCM

Pak jsem zkoušela všechno možné, nějakou dobu jsem cvičila taoistické taichi- začala jsem ještě při voltiži, bylo pro mne výborným vyvážením dynamického sportu, ale po ukončení voltiže mi pomalé taichi samo o sobě nestačilo, při mém mládí a založení jsem potřebovala něco dynamičtějšího. Mohu ho ale vřele doporučit jako výborné zdravotní cvičení pro všechny věkové kategorie. Prošla jsem i krátkým obdobím aerobiku :-), který tedy nedoporučuji hlavně netrénovaným jedincům, kteří chtějí třeba rychle zhubnout. Snaží se držet tempo s trénovanou lektorkou, dělají nekoordinované pohyby, které jim zatěžují klouby a svaly, a mohou si tím přivodit zdravotní problémy. Se vším by se mělo začínat pomalu, zvládnout správné provedení pohybu pod dohledem kvalitního odborníka, a teprve při perfektním provedení přidávat rychlost a zátěž. Dobrému trenérovi nejde o to, aby se blýskl svým perfektním provedením- ale aby vedl své svěřence tak, aby jim to zdravotně prospívalo.. Záleží tedy (jako všude) především na lektorovi a jeho přístupu- lekce by měly být vždy rozděleny pro začátečníky (s pomalejším tempem a důkladným nácvikem provedení), a pro pokročilé. Zkusila jsem i břišní tance- zajímavá zkušenost, lektorka byla kvalitní, se zkušenostmi z jógy, pro ženy velmi doporučuji- pokud tedy najdete lektorku, která se bude věnovat vám, učit vás pomalu správnému provedení, abyste si nepřivodili problémy- a nebude se zaměřovat jen na své exhibování..

No a pak přišla má 3letá epizoda s bojovým uměním, ke kterému mne to (i vzhledem k mé hyperaktivitě ;-) táhlo už dávno.. Byla to dobrá zkušenost, dostala jsem se do velmi kvalitní ostravské školy WingChunu (styl kungfu) Petra Kozára, která má napojení přímo na mistry v Hong Kongu. Tréninky byly velmi kvalitně vedené; a bojová umění obecně mají svou hloubku a kvalitu, takže mohu vřele doporučit ženám, které si potřebují nějak naplnit mužský princip. Já už jsem nyní konečně ocenila a přijala svou ženskou stránku, takže už to není má cesta. Ráda bych našla podobně kvalitní a komplexní pohyb, láká mne se vrátit k taichi, pokud budou časové možnosti. Ale myslím, že je dobrý jakýkoli přirozený pohyb na čerstvém vzduchu. Ráda a hodně chodím pěšky, dříve jsme chodili na túry po horách a běžkovali- k tomu se určitě budeme postupně vracet, jakmile syn bude více zvládat..

Tak jaru a pohybu zdar! :-)

Autor: Lenka Raková | neděle 23.4.2017 14:52 | karma článku: 4.40 | přečteno: 242x

Další články blogera

Lenka Raková

Cyklický deník- v čem je pro ženy užitečný

Co je cyklický deník, jaké jsou jeho přínosy, a jak se s ním dá pracovat? Jak nám pomůže být úspěšnější a spokojenější?

9.6.2017 v 0:41 | Karma článku: 5.08 | Přečteno: 319 | Diskuse

Lenka Raková

Ostrava !!!

Kam zajít v Ostravě? Architektonické a průmyslové památky, další atrakce a zajímavosti, příroda.. Zajímavé odkazy..

24.4.2017 v 15:16 | Karma článku: 13.73 | Přečteno: 522 | Diskuse

Lenka Raková

Nejen muška zlatá..

Šťastný je ten, kdo si všímá drobných radostí kolem a dokáže se z nich naplno těšit, podobně jako děti.. Dokáže i ve všedním dni nalézt a ocenit momenty štěstí..

17.4.2017 v 14:54 | Karma článku: 5.09 | Přečteno: 145 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Alena Suchopárová

A už jsme v hrsti Ďáblova oka.

Před lety do našeho domu uhodil blesk. Vyprávění o tom, jak jsme pojišťovně dokazovali, že udeřil do osmi předmětů najednou, je možná také dobrá historka pro blog, ale dnes to bude o něčem jiném.

17.11.2017 v 21:21 | Karma článku: 16.43 | Přečteno: 608 | Diskuse

Veronika Horáčková

Týden 45: 23 hodin ve Wroclawi

Minulý týden jsem se svým drahým podnikla dvoudenní výlet do polské Wroclawi. Musela jsem přitom překonat fobii z cestování autobusem a absolvovat pětihodinovou cestu tam a zase zpět.

17.11.2017 v 20:54 | Karma článku: 7.94 | Přečteno: 245 | Diskuse

Radka Svobodová

Patříte mezi rodinné outsidery?

Někteří z nás moc dobře znají ten pocit, jaké to je, být outsiderem. Existuje mnoho lidí s osudem ošklivého káčátka, které bylo vyhoštěncem ve vlastní rodině jen proto, že ve skutečnosti bylo labutí.

17.11.2017 v 13:16 | Karma článku: 13.37 | Přečteno: 453 | Diskuse

Iva Votočková

Já mám svaly, Ty máš čáry

Ona: "Běž se postavit někam dál ode mě, třeba na druhou stranu sálu. Nemůžu se na Tebe dívat!" Já: "Proč?" Ona: "Mám depresi z Tvých svalů."

16.11.2017 v 14:19 | Karma článku: 11.00 | Přečteno: 480 | Diskuse

Alena Suchopárová

A už jsme v hrsti Ďáblova oka.

Před lety do našeho domu uhodil blesk. Vyprávění o tom, jak jsme pojišťovně dokazovali, že udeřil do osmi předmětů najednou, je možná také dobrá historka pro blog, ale dnes to bude o něčem jiném.

15.11.2017 v 22:17 | Karma článku: 8.15 | Přečteno: 284 | Diskuse
Počet článků 13 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 433

Cíleně pracuji s přírodními cykly- střídání ročních období, fází Měsíce; a zejména vnímání a využívání vlastního hormonálního cyklu. Tak se mi daří udržovat vnitřní pohodu, zdraví, dosahovat svých vizí, mít dobré vztahy s lidmi. Na toto téma také přednáším a pořádám ženské kruhy, info na stránkách https://www.facebook.com/radostnezenstvi/ . Oslovily mne a prakticky mi pomáhají i některé principy z fengshuej. Zdrojem energie a mouder je pro mne příroda. Osvěžení a podněty nabírám také s přáteli v čajovně, někdy nad partií mahjongu ;-) Baví mne focení, i když je dosti amatérské.. Mým koníčkem je i má profese fyzioterapie, ke které mne dovedla láska k pohybu. Důležitá je pro mne má rodina- fungujeme hodně spolu, se synem se učíme doma. Mám ráda "PRO" přístup. Jdu za tím, co mne oslovuje- nebo si to sama vytvářím. V praktickém životě mi nejvíce pomohla kniha Cyklická žena; hluboká moudra jsem našla v Tao-te-ťingu a Moudrosti mistra Čuanga..



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.