Jarní nutkání k pohybu :-)

23. 04. 2017 14:52:05
Pohyb a zaměstnaná matka.. Co mi pohyb přináší krom kondičky.. Ženský cyklus a trénování.. Mé dřívější a současné pohybové aktivity a co mi daly (např. voltiž, WingChun)

Dnes zas jednou můžu mít dobrý pocit- povedlo se 60 minut aerobního tréninku, což je na matku pečující o dítě a velký starý dům, profesně činnou, poměrně slušné.. Holt toho času na pohybové aktivity není takové moře, jako dřív- ale když je vůle, dá se najít.. Realizuji ho nejčastěji na rotopedu, protože je to pro mne časově i místně nejdostupnější možnost. V teplé části roku je fajn vyjet si na kole, ale to mohu, jen když mám hlídání- nebo se dá jet se synem, ale ten ještě nezvládne delší trasu ujet celou rychlejším tempem, takže to pro mne až takové sportovní vyžití není. A i když jedu sama, tak to není až tak intenzivní trénink- protože když jsem v krajině, tak si ji chci také užít, vnímat krásné scenérie, vůně, zpěv ptáků, vyměnit si spokojený úsměv s lidmi- a ne jen profrčet.. Na rotopedu si upravuji zátěž, tak aby pro mne byla tak akorát.. Také se těším, až opráším brusle- ale poblíž nejsou vhodné trasy pro mne, takže se nejdřív musím někam dopravit, a to je pro mne organizačně náročnější, než prostě sednout doma na rotoped. Kdysi jsem běhávala, měla jsem tehdy blízko domu vhodné terény- ale nyní bych musela běžet notnou část cesty po betonu..

Pohyb mi prostě dělá dobře po všech stránkách- to ví každý, kdo se rád hýbe a potřebuje to ke spokojenému životu. I když nemám tolik času, tak i krátký pohyb mi zlepší náladu, nabudí ve mně energii pro práci, dokáže ve mně vybudit sebevědomí, že dokážu realizovat své vize. Často dostávám při pohybu skvělé nápady. Po svižné pohybové aktivitě působím vitálně a sebevědomě- takže takový pohyb je výborný i před jednáním apod..

Takže nyní zas nemůže manžel rýpat, proč mi doma stojí ten rotoped ;-) (Mám totiž období, kdy opravdu jen stojí- a období, kdy má využití..) Manžel mi byl při dnešním tréninku užitečný, donesl mi dvakrát pití- netušila jsem, že se takto rozjedu.. Řídím se vlastním pocitem, nikdy se enormně nenutím. Během jízdy přicházejí menší krize, které většinou v pohodě a ráda překonám- ale pokud se opravdu necítím, tak prostě dál nejedu. Tělo je moudré, a někdy opravdu potřebuje menší zátěž, nebo třeba i žádnou.. Někdy jedu třeba jen 15 minut, a stačí mi to. Když to jde, snažím se jet v aerobní zóně alespoň něco přes 30 minut, abych spálila i nějaké ty tuky ;-) První krize bývá asi mezi patnáctou až dvacátou minutou, další tak mezi třicátou a čtyřicátou- a pokud je překonám, tak jsem po čtyřicáté minutě úžasně rozjetá, dostávám se do "rauše", cítím se skvěle.. :-) Pomáhá mi, když respektuji své tělo- jedu intenzivněji, když se na to cítím, jindy trochu uberu, když potřebuji; dodržuji pitný režim, a hodně mi pomáhá hudba. Často mne nějaká pěkná písnička znovu nabudí, když už myslím, že budu končit.. V tom velmi obdivuji Zátopka a další, kteří se dokázali a dokáží nabudit k zátěži i bez této mé berličky.. Zatím nemám žádnou namixovanou hudbu, pouštím si do sluchátek rádio- má to výhodu, že si přepínám písničky s rytmem podle momentální potřeby- ale trochu to ubírá v záběru, když někdy musím hledat. Pokud máte nějaké tipy na hudbu a technické vychytávky, tak budu ráda; já jsem teď ráda, když si vůbec najdu čas na pohyb, a nějak se nedostávám k takovéto přípravě..

Velmi mi pomohla koncepce Cyklické ženy (kniha Mirandy Gray)- díky ní jsem pochopila, jak se tělo mění v průběhu hormonálního cyklu, kdy se mi bude dařit v tréninku, a kdy je lepší odpočívat a regenerovat se. Ženské tělo prochází během cyklu čtyřmi fázemi, které já přirovnávám ke čtyřem ročním obdobím. Pro intenzivní trénink a zátěž je nejvhodnější jarní fáze (doba po menstruaci); a samozřejmě také jarní období roku, kdy přirozeně máme potřebu se hýbat, a shazovat zimní tuky. ;-) Začínat je dobré postupně, s tím, jak se po zimě či po menstruaci postupně zvyšuje naše energie a vitalita. Léto (a také období ovulace) vnímám jako vhodné období pro protahující, balanční, harmonizující cvičení; pohodové večerní projížďky na kole, plavání.. :-) A na podzim (a v premenstruační době) nám opět pomůže trochu intenzivnější aktivita, abychom se cítily fyzicky a psychicky dobře. V podzimní fázi je ale třeba řídit se momentální vitalitou, která je v tomto období proměnlivá- a přizpůsobovat pohyb aktuálnímu stavu. V zimě a v období menstruace je lépe hodně odpočívat a regenerovat se.. Díky těmto vědomostem jsem po letech konečně pochopila, proč mi někdy šly velké výkony prakticky samy od sebe- a jindy jsem se necítila dobře. Proč mi někdy pohyb svědčil, a jindy mne spíše vysiloval- a jak mi respektování svého těla může dopomoci k lepším výkonům, lepšímu sebevědomí a hlavně lepšímu zdraví..

Pohyb jsem měla ráda už od dětství. Bydlela jsem na okraji menšího města. Po škole jsem stále lítala venku- kolem byly louky; a také stromy, po kterých jsme lezli. Na konci ulice byl kopeček, kde jsme v zimě s boby trávili čas až do tmy.. Čtvrthodinu od nás štěrkovna s báječným koupáním v létě a senzačním bruslením s obrovským množstvím prostoru v zimě. (Když jsem se pak dostala na klasický zimní stadion, tak mne to popojíždění v davu vůbec nebralo ;-) Úžasné projížďky na kole od jara do podzimu.. Pohyb jsem prostě zbožňovala, ale rodiče mne k nějakému cílenému sportovnímu vyžití moc nevedli. Ale možná bohudík, dnes jako fyzioterapeut považuji profesionální sport za velmi náročný a přetěžující tělo. Lehké všestranné sportování je pro zdraví mnohem lepší, a k tomu chci vést i svého syna.

Takže jsem se (kromě dobrých výkonů v tělocviku a reprezentaci střední školy na sportovních hrách) ke sportovnímu zaměření dostala až v 16 letech, kdy jsem začala s voltiží- gymnastikou na cválajícím koni. Bylo to pro mne úžasné spojení: koně jsem zbožňovala odmala, a pohyb také. Strávila jsem u toho skvělé 3 roky, naučila se stát na cválajícím koni, dělat na něm stojky a různé další prvky, dokonce ve stoji na sobě nést menší dítě. Účastnili jsme se různých závodů v našem regionu- ale začala jsem dost pozdě pro soutěžní dráhu, chyběla mi gymnastická průprava i zázemí zavedeného klubu. Proráželi jsme jako parta nadšenců- a i přes mnohdy nelehké podmínky jsme leccos dokázali. Nyní je po letech klub v Albertovci na vysoké úrovni, jejich voltižní skupina je v republikové špičce.. Voltiž je nádherný sport, který spojuje lásku ke koním, gymnastické prvky, perfektní kondičku (z tehdejšího tréninkového drilu jsem čerpala ještě léta, pomohl mi zvládnout fyzické testy při přijímačkách na fyzioterapii, po letech jsem pak fyzicky v pohodě zvládala tréninky s muži v přípravné fázi bojového umění); se spoluprací ve skupině, s citem pro hudbu a show. Myslím, že přiměřený a pestrý pohyb v dětství a mládí je velmi důležitý pro pozdější zdraví a kondici, i pro celkovou úspěšnost- učí soustředěné přípravě a cílenému směřování a tvrdé práci na cestě za svým cílem. Je známý vliv pohybu na rozvoj myšlení- škoda, že ve škole i jinde to není až tak využíváno.. Z mého současného náhledu fyzioterapeuta je pro mne voltiž sportem, který vyžaduje určité fyzické dispozice a kvalitní přípravu. Stejně jako v gymnastice se tam často vyskytují prvky, u kterých je nadměrně a nepřiměřeně zvyšována hybnost kloubů a rozvolňovány vazy a svaly, což jako fyzioterapeut příliš nedoporučuji. Je to jako u všech sportů- rekreační využití s mírou působí zdravě, soutěžní přetěžování může způsobit problém buď hned, nebo po letech- zvláště u jedinců, kteří na daný sport nemají fyzické parametry. Ještě si neodpustím malou ukázku voltiže, která je divácky atraktivním estetickým sportem s prvky show: https://www.youtube.com/watch?v=7PUMAApeA3g. První je povinná sestava, následuje volná. Jak je vidět, tak cvičenci musí mít perfektní fyzičku i rovnováhu, gymnastické schopnosti, cit pro hudbu a choreografii.. Krom mužské a ženské kategorie je i kategorie skupin, kdy se na koni střídá více cvičenců při atraktivní choreografii, plné nápaditých cviků jako např. různé "zdvihačky". Ukázka ze světových jezdeckých her 2014 ve Francii- je vidět úžasná voltižní fandovská atmosféra; tyto závody vynikly nádherným nasvětlením a unikátními záběry kamery- na konci je také krásná zpomalená sekce.. https://www.youtube.com/watch?v=Xqi5u6-cfCM

Pak jsem zkoušela všechno možné, nějakou dobu jsem cvičila taoistické taichi- začala jsem ještě při voltiži, bylo pro mne výborným vyvážením dynamického sportu, ale po ukončení voltiže mi pomalé taichi samo o sobě nestačilo, při mém mládí a založení jsem potřebovala něco dynamičtějšího. Mohu ho ale vřele doporučit jako výborné zdravotní cvičení pro všechny věkové kategorie. Prošla jsem i krátkým obdobím aerobiku :-), který tedy nedoporučuji hlavně netrénovaným jedincům, kteří chtějí třeba rychle zhubnout. Snaží se držet tempo s trénovanou lektorkou, dělají nekoordinované pohyby, které jim zatěžují klouby a svaly, a mohou si tím přivodit zdravotní problémy. Se vším by se mělo začínat pomalu, zvládnout správné provedení pohybu pod dohledem kvalitního odborníka, a teprve při perfektním provedení přidávat rychlost a zátěž. Dobrému trenérovi nejde o to, aby se blýskl svým perfektním provedením- ale aby vedl své svěřence tak, aby jim to zdravotně prospívalo.. Záleží tedy (jako všude) především na lektorovi a jeho přístupu- lekce by měly být vždy rozděleny pro začátečníky (s pomalejším tempem a důkladným nácvikem provedení), a pro pokročilé. Zkusila jsem i břišní tance- zajímavá zkušenost, lektorka byla kvalitní, se zkušenostmi z jógy, pro ženy velmi doporučuji- pokud tedy najdete lektorku, která se bude věnovat vám, učit vás pomalu správnému provedení, abyste si nepřivodili problémy- a nebude se zaměřovat jen na své exhibování..

No a pak přišla má 3letá epizoda s bojovým uměním, ke kterému mne to (i vzhledem k mé hyperaktivitě ;-) táhlo už dávno.. Byla to dobrá zkušenost, dostala jsem se do velmi kvalitní ostravské školy WingChunu (styl kungfu) Petra Kozára, která má napojení přímo na mistry v Hong Kongu. Tréninky byly velmi kvalitně vedené; a bojová umění obecně mají svou hloubku a kvalitu, takže mohu vřele doporučit ženám, které si potřebují nějak naplnit mužský princip. Já už jsem nyní konečně ocenila a přijala svou ženskou stránku, takže už to není má cesta. Ráda bych našla podobně kvalitní a komplexní pohyb, láká mne se vrátit k taichi, pokud budou časové možnosti. Ale myslím, že je dobrý jakýkoli přirozený pohyb na čerstvém vzduchu. Ráda a hodně chodím pěšky, dříve jsme chodili na túry po horách a běžkovali- k tomu se určitě budeme postupně vracet, jakmile syn bude více zvládat..

Tak jaru a pohybu zdar! :-)

Autor: Lenka Raková | neděle 23.4.2017 14:52 | karma článku: 5.72 | přečteno: 252x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ona

Mirka Pantlíková

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 32 | Diskuse

Jana Melišová

Keď človek páchá zlo, kde je Boh?

Má človek slobodnú vôľu? Môžeme sa nezávisle rozhodovať a ovplyvňovať smerovanie nášho života? Mám za sebou desať rokov práce kaplána vo väzení. Takže trochu viem, čo to robí alebo nerobí s človekom, keď sa dopustí veľkého zla.

29.3.2024 v 11:54 | Karma článku: 13.47 | Přečteno: 206 | Diskuse

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 21.86 | Přečteno: 393 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 30.69 | Přečteno: 541 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 9.48 | Přečteno: 191 |
Počet článků 14 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 428

Miluji přírodu, prostor, svobodu. Ráda chodím po horách a fotím. Občas taky něco napíšu ;-)

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...