Domácí vzdělávání mi dává smysl..

Některé výhody domácího vzdělávání. V čem je lepší vnitřní motivace? Co je z dlouhodobé perspektivy efektivní- povzbudit zájem k dalšímu učení- nebo nuceně "nacpat" kvantem informací a znechutit?  

Občas sklouznu ke stereotypům vstřebaným při své školní docházce- a rychle se přesvědčím, jak neefektivní a demotivující je tlačit syna k "žádoucím" činnostem a způsobům, a naopak jak se rychle a efektivně učí, pokud "jen" předkládám podněty, iniciativu nechám na něm, jsem "jen" podpora. Učení se je přirozené a radostné- a proto chci, aby se učil doma. Chci, aby sbíral vlastní radost z poznávání a přemýšlení, touhu se dozvídat stále víc, sebevědomí vycházející z jeho samotného- ne aby sbíral známky a vnější pochvaly sloužící k ovládání druhých.

Každý neurovědec ví, že mozek nejlépe funguje a rozvíjí se v hravém, radostném, nenuceně podnětném prostředí. Na ministerstvu stále věří, že je nutné do dětí nacpat nesmyslná kvanta údajů, a že je třeba je "motivovat" cukrem a bičem známek, jako nějakou cvičenou zvěř. Já věřím, že nejdůležitější je vzbudit zájem o věc, podporovat vlastní aktivitu a sebevědomí dítěte, dodávat mu podněty pro růst. To je to pravé pro život, a také vysoce efektivní. O tom, co nás zajímá, si sami chceme zjišťovat víc a víc; tam, kde můžeme vyvíjet vlastní aktivitu a kreativitu, chceme přirozeně pokračovat dál, vylepšovat to.

Pro mne je hlavním cílem každého "sezení", aby syn mohl radostně vykřiknout: "JÁ jsem se to naučil!" "JÁ jsem na to přišel!" "JÁ jsem to dokázal!" "JÁ v tom chci pokračovat tak a tak.." "Kdy budeme pokračovat?" "Jak je to dál?" Nebo aby sám sobě s úsměvem řekl: "Jé, takhle to nikam nevede. Zkusím to jinak."

P.S.: Jsou i soukromé školy, kde už to také pochopili- zaujaly mne například Scio školy. Jsou metodiky k předmětům, které jsou skvělé- jsme nadšení z Hejného metody výuky matematiky. A věřím také tomu, že je hodně skvělých podporujících pedagogů- ale myslím, že v klasických školách jsou do značné míry svázáni školskými osnovami, fungováním velké instituce a velkým počtem žáků ve třídě..

 

Autor: Lenka Raková | čtvrtek 16.2.2017 12:21 | karma článku: 7,12 | přečteno: 317x
  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 432x
Miluji přírodu, prostor, svobodu. Ráda chodím po horách a fotím. Občas taky něco napíšu ;-)

Seznam rubrik